• سه شنبه ٢١ آذر ١٤٠٢-١٢:١٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٠٩٥
هرمزی در صحن شورا:5-200

اولین رام قطار حدود 13 ماه دیگر در تهران تحویل گرفته می شود

محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با حضور در دویستمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، ضمن ارائه گزارش از آخرین اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل عمومی، از تحویل اولین رام قطار چینی در حدود 13 ماه آینده در تهران خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در دویستمین جلسه شورا حضور یافته و به ارائه گزارش در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در خصوص حمل و نقل عمومی پرداخت. 
هرمزی در گزارش خود، درباره سامانه مترو با اشاره به دو اتفاق رخ داده بیان کرد: باید بگوییم که در دو ماه گذشته دو اتفاق مهم در سامانه مترو رخ داد؛ نخست افتتاح بخش شمالی و شمال غرب خط ۶ با حضور رئیس جمهور و نیز اتمام حفاری‌های مربوط به قسمت شمال غرب خط 7 بود که روزانه قریب به 60 هزار سفر را به جابجایی مترو افزوده است. منطقه‌ای که از نعمت مترو برخوردار نبود وارد این ساز کار شد. 
وی افزود: اتفاق دیگر پست برق خط 6 بود که در همین خط برق ایستگاه کیانشهر نیز در شهریورماه سال جاری به بهره‌برداری رسید و به این ترتیب برقی پایداری را برای مترو تأمین کردیم. عملیات پست برق شمالی نیز در حال انجام است. ایستگاه میدان کتاب هم انجام شد؛ حفاری‌ها ادامه دارد و حفاری خط ۱۰ نیز آغاز شد. 
معاون حمل و نقل در ادامه گزارش خود اشاره‌ای نیز به افتتاح ایستگاه مترو پرند داشته و بیان کرد: یکی از پروژه‌های مهم پروژه پرند بود که نزدیک به ۱۸ سال بود که عملیات و اجرای آن آغاز شده بود. با همت شورا و شهرداری روسازی دو خط انجام شده و  احداث سکوی آن‌ها نیز به مرز ۹۵ درصد بهره‌برداری رسیده است. سکوی ایستگاه واوان و بازارک نیز احداث شد؛ مترو پرند برای مردم اتفاق ویژه‌ای بود. 
هرمزی ادامه داد: ما به وظایف خود از ابتدای سال تاکنون انجام داده‌ایم و باقی ایستگاه‌های خط ۶ راهم برخورد تکلیف می‌دانیم که به بهره‌برداری برسانیم. بناست با ادامه این روند ایستگاه ورزشگاه تختی هم به بهره‌برداری برسد. نکته بعدی ناظر به توسعه بخش جنوبی خط ۶ است. عملیات حفاری تا پایان سال انجام خواهد شد و باید در پیوست یا تبصره بودجه هزینه‌ای برای آن در نظر گرفته شود که از شورا درخواست می‌شود این تدبیر را برای این موضوع داشته باشد. 
وی در ادامه در خصوص قراردادهای منعقد شده در رابطه با تولید واگن داخلی و نیز واردات واگن‌های چینی گفت: طبق آخرین گزارش دریافتی از بانک مرکزی، پیش پرداخت اجرای قرادادهای منعقد شده با شرکت‌های چینی و در نتیجه عملیات آن نیز انجام شد. در جریان سفر شهردار تهران به کشور چین، توافقی با کشور چین داشتیم که مبنای قرارداد ۲۳ ماه بود و بر این اساس در فوریه سال آینده میلادی مققر شد اولین واگن را در تهران تحویل بگیریم؛ یعنی اولین رام قطار در فوریه ۲۰۲۵ در اختیار ما قرار خواهد گرفت. 
هرمزی در خصوص تولید واگن ملی اظهار داشت: هفته گذشته عملیات ساخت واگن ملی آغاز و منابع مالی آن نیز تأمین شده است. اختلافات هم حل شده و در حال حاضر فضای مثبتی بر روابط میان دولت و سازمان شهرداری‌ها برقرار است. قراردادهای لازم با شرکت‌های داخلی هم منعقد شده است و امید داریم تا سال آینده دست کم دو رام قطار را دریافت کنیم. 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در ادامه گزارش خود در خصوص تعداد واگن‌هایی که نیاز به اورهال دارند، بیان کرد: در حال حاضر 13 رام قطار به طور کلی نیاز به اورهال دارد که طبق برنامه در حال انجام است. ما تمام توان خود را بر واگن دی سی متمرکز کرده‌ایم تا هر چه زودتر تمام شود. 
وی در خصوص سامانه اتوبوسرانی نیز گفت: طبق گزارش‌ها در حاال حاضر 2هزار و  ۹۲۳ دستگاه ناوگان فعال در اتوبوسرانی داریم که 2هزار و 50 دستگاه شاغل در خط هستند؛ موضوع مهمتر این است که با همکاری شورا قرارداد 3هزار و 50 دستگاه منعقد شد که دو مورد آن که شامل 500 دستگاه می‌شود به دلیل عدم تعهد شرکت مورد نظر علیرغم انجام پیش پرداخت از سوی شهرداری، ضبط ضمانت نامه شدند اما باقی قراردادها در حال انجام بوده و بر اساس آن‌ها طی سه ماه اخیر150دستگاه دریافت شده است که از ابتدای سال در مجموع ۳۱۴ دستگاه اتوبوس جدید را تاکنون تحویل گرفته‌ایم؛ از شهرداری هم درخواست کمک در جهت تأمین منابع غیر نقد را داریم و امید داریم تا پایان سال این روند را تکمیل کنیم. 
هرمزی در رابطه با بازسازی اتوبوس‌های فرسوده نیز بیان کرد: از ابتدای دوره 250 دستگاه اتوبوس فرسوده بازسازی شده است که بازسازی 130 دستگاه از این تعداد در ماه‌های اخیر انجام شده است. بناست از مجموعه خود شهرداری به کمک ناوگان اتوبوسرانی بیایند. در خصوص خصوص سازی اتوبوسازی نیز برنامه‌ای را تدبیر کرده‌ایم که شهرداری متضرر نشود.
مهدی چمران، رئیس شورا در ادامه با بیان اینکه متأسفانه اقدام قابل توجهی از شرکت‌های داخلی در مورد تولید اتوبوس مشاهده نکرده‌ایم؛ اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در استان البرز فعال شده است و این در حالی است که در پایتخت هنوز در این زمینه عقب هستیم و بزرگترین شرکت که امید بسیاری به آن داشتیم تنها 109 اتوبوس تحویل داده است و این با تعداد توافق شده همخوانی ندارد. 
معاون حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران، در ادامه گزارش خود در خصوص سامانه تاکسیرانی نیز بیان کرد: معاونت حمل و نقل و ترافیک مکلف بود تا پایان سال 5000 هزار تاکسی را نوسازی کند که تاکنون هزار و 228 دستگاه نوسازی شده است و 811 مورد نیز در حال نوسسازی است و به این ترتیب تا پایان دی ماه 2 هزار و 50 دستگاه نوسازی شده قطعی خواهیم داشت. 
وی در ادامه اشاره‌ای نیز به سامانه شاتل داشت و گفت: سامانه شاتل که شامل 190 دستگاه ون است؛ این سامانه هنوز کامل نشده است و درصدد رفع ابهانات در این باره هستیم. 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در گزارش خود در خصوص قراردادهایی که با کشور چین در حوزه حمل و نقل منعقد شد؛ توضیح داد: در سفر به چین، دو قرارداد در رابطه با تأمین اتوبوس‌های مورد نیاز خود داشتیم؛ قرارداد تأمین 1000 دستگاه اتوبوس برقی 12 متری و 1000 دستگاه اتوبوس سی. ان. جی 18 متری. با همت وزارت صمت بنا داریم 2000 دستگاه اتوبوس برقی دریافت کنیم. سفر چین فضای جدیدی را در خصوص هزینه تأمین اتوبوس‌ها رقم زد و ما موفق شدیم این هزینه‌ها را تا 15 درصد کاهش دهیم. به این ترتیب قرارداد 1000 دستگاه اتوبوس سی. وی. یو در حال انعقاد است که به زودی نهایی خواهد شد؛ 1000 دستگاه دیگر نیز با یکی از شرکت‌های چینی که از قدیم با آن در تعامل بودیم؛ در حال انعقاد است. 
وی افزود: در خصوص تاکسی هم، قراردادی مبنی بر ساخت و تولید 10 هزار دستگاه با کشور چین منعقد شد که با همکاری و حمایت دولت و بانک مرکزی این تعداد به 25 هزار مورد افزایش یافت و هفته آینده با سفر نماینده اتوبوسرانی به چین مراحل فنی آن نیز نهایی خواهد شد. به همین ترتیب قرارداد دیگری مبنی بر تحویل 100 هزار دستگاه نیز نهایی شد؛  یک قرارداد هم در خصوص تولید 10 هزار دستگاه ون انجام و نهایی شد.
هرمزی در پایان گزارش خود اشاره‌ای نیز به دو تفاهم انجام شده با کشور چین داشت و گفت: دو تفاهم با کشور چین انجام شد که یکی در خصوص خط ۱۱ و دومی در مورد ۲۵۹ دستگاه واگن که هر دو در حال انجام و پیگیری برای نهایی شدن است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: